Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012

ΕΛΛΑΔΑ: tags - ((Μπουργκας - Αλεξανδρουπολη)). Ζωη κατω απο τον παγο.


«Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη»: ζωή κάτω από τον πάγο

tags: 
Γ. Χάνοβα
14.03.2012, 16:24
© Φωτογραφία: ru.wikipedia.org
 Εκτυπώστε το άρθροΕνημερώστε το φίλο σας για το Email Προσθέστε στο μπλογκ
Λένε ότι ένας ζωντανός οργανισμός μπορεί να διατηρηθεί και στην αιώνια παγωνιά. Γι' αυτό υπάρχει η ελπίδα ότι το σχέδιο της κατασκευής του μήκους 300 χλμ. αγωγού, που θα συνδέει τη βουλγαρική Μπουργκάς στις ακτές της Μαύρης θάλασσας με την ελληνική Αλεξανδρούπολη στις ακτές του Αιγαίου με την πάροδο του χρόνου θα αναγεννηθεί και θα αποδείξει τη ζωική του δύναμη.
Και τότε θα καταστεί σαφές ότι όλες οι σημερινές προσπάθειες της Βουλγαρίας να θάψει την ωραία ιδέα μεταφοράς κατά παράκαμψη των στενών του  Βοσπόρου και των Δαρδανελίων ρωσικού (καθώς και αζερμπαϊτζάνικου και ακόμα και οποιουδήποτε άλλου) πετρελαίου, η οποία συμφέρει όχι μόνο στον προμηθευτή, αλλά και στους ευρωπαίους καταναλωτές, θα είναι μάταιες.
Ας υπενθυμίσουμε ότι η τριμερής συμφωνία μεταξύ των μετεχόντων στο σχέδιο είχε υπογραφτεί από τη Ρωσία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα το 2007. Ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει 35 εκατ. τόνους πετρελαίου το χρόνο. Από τη διαμετακόμιση η Σόφια θα μπορούσε στο μέλλον να παίρνει ετήσια 50 εκατ. ευρώ. Για μια χώρα, το ακαθάριστο εθνικό προϊόν της οποίας ανέρχεται σε 15 δισεκ. ευρώ, αυτό το ποσό είναι αρκετά καλή προσθήκη στον προϋπολογισμό! Η ιδέα έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ήδη έχουν χωριστεί τα τεμάχια εδάφους, καθορίστηκαν οι διοικητικές θέσεις και υιοθετήθηκε η μελέτη οικολογικής σκοπιμότητας. Όμως… από το 2009, δηλαδή όταν την εξουσία στη χώρα την πήρε η κυβέρνηση Μπόικο Μπορίσοφ, η υπόθεση τελματώθηκε. Και ήδη είναι ασύμφορη τάχα, λένε, αυτή η ιδέα, και οικολογικά επικίνδυνη και γενικά είναι καλύτερα να κατασκευαστεί στη θέση του αγωγού άλλο ένα εργοστάσιο «Ναφτοχίμ Μπουργκάς»…
«Και πραγματικά στα συμφραζόμενα των τελευταίων γεγονότων στη Μέση Ανατολή αυτός ο πετρελαιαγωγός μπορεί να καταστεί στρατηγικής σημασίας», - θεωρεί ο επικεφαλής του Ιδρύματος Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας Κωνσταντίν Σίμονοφ:
 «Εμείς αντιλαμβανόμαστε ότι πολύ σύντομα η Ευρώπη θα μείνει χωρίς το ιρανικό πετρέλαιο. Η ΕΕ έχει εξαγγείλει εμπάργκο στις προμήθειές του από τον Ιούλιο του 2012. Η Ελλάδα θα πληγεί περισσότερο από τις άλλες χώρες, γιατί το μερίδιο του ιρανικού πετρελαίου στην αγορά της είναι το μεγαλύτερο. Το ρωσικό πετρέλαιο μάρκας Urls μοιάζει με το ιρανικό. Και ως προς τα εμπορικά του χαρακτηριστικά θα μπορούσε αδιαμφισβήτητα να καλύψει την έλλειψη. Τι καλή δουλειά θα έκανε σήμερα ο πετρελαιαγωγός που θα παρέκαμπτε τα τουρκικά στενά! Όμως η Βουλγαρία είναι άκρως επιθετική έναντι της ενεργειακής συνεργασίας με τη Ρωσία. Και ήδη έχει δηλώσει ότι αποχωρεί από το σχέδιο. Και ακόμα εξόφλησε τα χρήματα, τα οποία στέλναμε για τη χρηματοδότηση του μεριδίου της συμμετοχής της στο έργο. Σε εκκρεμούσα κατάσταση βρίσκεται η ολοκλήρωση της κατασκευής των αντιδραστήρων του Ατομικού Ηλεκτρικού Σταθμού  Belene. Μάλιστα, οι Βούλγαροι αρνούνται να καλύψουν τις ζημιές που υποστήκαμε και όλο και προσπαθούν να υπολογίσουν άλλο ποσό. Βέβαια, είναι αλήθεια ότι με το «Νότιο ρεύμα» τα πράγματα πάνε καλύτερα. Έχει ιδρυθεί μεικτή επιχείρηση, καθορίστηκαν οι όροι εργασίας και προσδιορίστηκε η ιδιοκτησία. Όμως, ποιος ξέρει, δεν θα εμπνεύσει άραγε τη Σόφια κάποια νέα «φαντασία»;
Ο εμπειρογνώμονας είναι πεπεισμένος ότι στο ζήτημα του «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη» πρέπει να περιμένουμε. Η διεύρυνση του Μεταφορικού Κονσόρτσιουμ Κασπίας σε 5 έως 7 χρόνια αναπόφευκτα θα κάνει τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων υπερβολικά στενά για το διάπλου των δεξαμενοπλοίων. Οι δυνατότητες τους επιτρέπουν τη διέλευση 110-115 εκατ. τόνων. Ενώ στη λεκάνη συσσωρεύονται 135-140 εκατ. τόνοι. Ο αγωγός μέσω της ξηράς, φαίνεται ότι αποτελεί ζωτική ανάγκη. Και ως τότε, ποιος ξέρει, μπορεί να αλλάξει και η εξουσία στη Σόφια… Κοντολογίς, νομικά το σχέδιο πρέπει να διατηρηθεί, έστω και με παγωμένη μορφή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου